woensdag 30 december 2015

Pantoum

Pantoum maken*
Een pantoum wordt ook wel een Tibetaans gedicht genoemd. Het is een schema voor een gedicht. Door de herhaling en doordat je zelf steeds dieper gaat op je gevoels-zoektocht wordt het een meditatieve ervaring. Ik gebruikte het vaak in meditatieweekenden of ontwikkelingscursussen. 
Je schrijft op wat in je opkomt en dat hoeven geen prachtige volzinnen te zijn, liever kort en bondig. Al lukt mij dat ook niet altijd. Corrigeer jezelf niet, laat het gebeuren. Je gebruikt een kernwoord als thema, dit kan ook iets zijn dat je op dit moment bezig houdt. Meer voorbeelden zijn te vinden op internet. Veel plezier met schrijven!

Regel 1 : maak een zin die met 'ik' begint en waarin je je kernwoord noemt
2 : maak een zin die met 'ik' begint en beschrijf waar je bent
3 : maak een zin die met 'ik' begint en beschrijf wat je ziet
4 : beschrijf wat er gebeurd is/gebeurt in connectie met je kernwoord 
5 : is gelijk aan regel 2
6 : gevoelsreactie op 5, wat doet dit met je?
7 : is gelijk aan regel 4
8 : wat is jouw reactie op regel 7
9 : is gelijk aan regel 6
10: gevoelsreactie op 6, wat doet dit met je? 
11: is gelijk aan regel 8
12: hoe is/voelt dat?
13: is gelijk aan regel 10
14: hoe is/voelt dat?
15: is gelijk aan regel 12
16: wat is je reactie daarop?
17: is gelijk aan regel 14
18: is gelijk aan regel 3
19: is gelijk aan regel 16 
20: is gelijk aan regel 1

Geen opmerkingen:

Een reactie posten