maandag 7 december 2015

Geheugenverlies*

Sinds de aanrijding op 20-02-2014 heb ik last van geheugenverlies, onderdeel van NAH(hersenletsel). Afhankelijk van je levenswijze en intelligentie zal iedereen dit anders ervaren. Anderhalf jaar lang had ik ondanks mijn intelligentie geen idee wat er mis ging in mijn hoofd. Constant was ik oververmoeid en had ik enorme hoofdpijn en paniekgevoelens.
Nu doe ik de OMBB-cursus in Heliomare: omgaan met beperkte belastbaarheid. Er staat een schema in van de soorten hersenletsel:
*Denkfuncties- vertraagd tempo, aandachts-, geheugen-, taalproblemen, stoornis in planning
*Lichaam- overprikkeldheid, gevoelsuitval en verstoord evenwicht
*Gevoel- piekeren, angst, prikkelbaarheid, verminderde emoties
Dit herken ik allemaal en dat geeft verminderde belastbaarheid, dus snel oververmoeid, hoofdpijn en overprikkeldheid voor geluid.
Daarnaast herken ik gezichten niet en heb ik ruimtelijk geheugenverlies. Ik snap hoe een roltrap, draai- of schuifdeur werkt doordat ik zie hoe een ander het doet.
Door oververmoeidheid of overprikkeldheid, bijvoorbeeld door bezoek of doordat de tv aanstaat wordt de interne miscommunicatie groter. Na onze vakantie verdwaalde ik in de keukenladen op zoek naar... en liep telkens verkeerde kamers in. Automatismen zijn verdwenen en doordat ik overal diep over moet nadenken kost dat extra veel energie.
Nou, dat is dan duidelijk. Ik ben niet gek, ik heb gewoon NAH. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten