dinsdag 22 december 2015

Dagje Heliomare

Een dagje Heliomare*

Onze kat Wookie begon de dag schreeuwend. "Mamwa, owo, ow!" Nou is het een kletsende kat, maar dit duidt op een probleem. Soms doet hij dat als hij denkt dat iedereen weg is en hij helemaal alleen zielig thuis moet blijven. Maar nee. Hij was kotsmisselijk en dat kwam er al snel uit. Zo zat ik dus op mijn nuchtere maag 3 plekken kots op te ruimen en de mat schoon te maken. Hij vertelt me niet waarom hij altijd op de mat of op het kleed moet overgeven...
Na de havermout met rijstemelk en cranberry's naar Heliomare. Door de te hoge cortisolwaarde in mijn bloed ga ik hyper van de adrenalinekick naar de bushalte. Mijn VHP-pil werkt nog niet zo snel, dus even afzien.

Patricia haalt me op bij de bushalte en neemt me mee naar Heliomare. Dat scheelt een hoop stress. Ze is er zelf ook onder behandeling. Onderweg kletsen we gezellig. De slagboom van Heliomare is dicht alsof ze vandaag met motregen en harde wind veel strandgangers verwachten. Geen idee waarom die slagboom soms zo lang duurt, terwijl niemand vraagt waarom je komt of naar je ID vraagt.

Ik begin met fysiotherapie van N. Ze lijkt wat doen en voorkomen betreft sprekend op mijn tante Petra. We lachen wat af en kletsen over het katje van Robin, de Kerstboodschappen die AH zo bezorgt en over de film Star Wars en Snoopy. Ze kan me ondertussen goede tips en aanwijzingen geven. We gooien een bal over, ik loop over een wiebelplank en jongleer met stekelige ringen waar mijn handen overprikkeld door raken. We worden geobserveerd door psychologie stagiaire R. die alles van Star Wars weet.

Even pauze. Ik lees de Metro in het restaurant op een zacht oranje bankje.

Bij hydrotherapie ben ik alleen met zwemcoach D. Ik doe aquajoggen en beweeg een disc door en over het water. Wat een weerstand geeft zo'n klein ding. Dan gaan we waterboxen. Dat is niet mijn sport. Het valt op dat mijn bewegingen met naar rechts automatisch gaan, terwijl ik naar links moet bedenken hoe ik dat moet doen. Tenslotte vijf minuten drijven met een sliert om te ontspannen. Het water is een graad of 33...heerlijk.

Snel een banaan naar binnen werken als ik aangekleed ben en op naar de gymzaal. Fysio M. gaat met mij Nordic Walken. Ik heb dat ongeveer vijftien jaar met fysio Albert Jansma in een groep gedaan. Vooral lekker in Duin- en Kruidberg. Ik wil graag naar het strand. Zo achter de duinen viel het nog mee, maar richting strand worden we compleet gezandstraald. Als we het duin over gaan zien we alleen een zandstorm. Onze stokken gaan alle kanten op. We lopen nog even door de duinen en ontmoeten de Wijk aan Zee honden-uitlaatservice met een krijsende dame die ze in het gareel probeert te houden. Wij zijn blij dat we katten hebben. We lopen terug naar Heliomare en ik ben op tijd voor de bus van half 1 naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten