vrijdag 11 december 2015

Eten

Eten en voeding*

Je denkt misschien dat eten en voeding hetzelfde is. Toch wordt er veel gegeten wat niet voedt, denk maar aan de MacD. Ook in het dierenrijk is dit een probleem: zwanen die omkomen van de honger omdat ze brood gevoerd krijgen of egels die doodgaan van de koemelk die ze krijgen. Voeding begint bij het besef dat je lichaam energie nodig heeft om te functioneren. Je eet niet alleen omdat het lekker is, maar vooral omdat je lichaamscellen bouwstof nodig hebben. 
Ik ben me enorm bewust geworden van voedingswaarden doordat mijn kinderen allebei allergisch waren. Vooral koemelk was de grote boosdoener voor hun darmen. Daardoor kwam ik er achter dat ik zelf ook intolerant ben voor koemelk. Het is bij mij niet via een bloedtest aangetoond, maar ik heb wel duidelijk reactie op koemelk en dus is het een intolerantie. Ik hou een lage drempel wat koemelk tolerantie betreft, want ik heb gewoon teveel binnen gekregen in de loop van mijn leven dus ik ben snel overvoerd.
Mijn kinderen zijn er in hun pubertijd overheen gegroeid. Wat weer een uitdaging was, want nu konden en wilden ze alles eten. Robin is een echte lekkerbek wat vet eten betreft (gelukkig heeft hij nu een airfryer) en Richard is een zoetekauw en chocola-verslaafd.
Ook zonder koemelk, suiker, kleurstoffen en soms zonder gluten zijn ze toch groot geworden. Het zou voor iedereen goed zijn deze "voedingsmiddelen" niet te eten. Er zijn gelukkig steeds meer mogelijkheden om aan goede voeding te komen.
In Heliomare hoorde ik laatst van de therapeuten dat er een onderzoek gestart wordt naar voeding. Zou voeding helpen om sneller te herstellen? Ik weet zeker dat echte zuivere voeding lichaam en geest laat groeien. 
In gevangenissen in Amerika is overduidelijk aangetoond dat voeding invloed heeft op het gedrag. Hoeveel onderzoeken zijn er nodig voordat we accepteren dat we een levend organisme zijn dat groeizame, zuivere voeding nodig heeft om te functioneren?
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten