vrijdag 18 december 2015

Kleur

Kleur*


Wonderlijk genoeg heb ik maar één gedichtje geschreven dat over kleur gaat, terwijl kleur zo'n essentieel onderdeel is van mij.  Al je chakra's, de energie knooppunten van je lichaam, zijn van je bekken naar hoofd rood^ oranje^ geel^ groen^ blauw^ indigo^ violet^wit. Kleuren kunnen je energie, emotie en gezondheid beïnvloeden.
Ik ben twee jaar geleden begonnen met het schrijven van een boek dat als basis, raamwerk, de kleuren van de regenboog heeft. de tekst ligt te liggen, want ik weet niet hoe ik verder moet en ik besef dat het opzetje dat ik gemaakt heb nog lang geen boek is. Je zou misschien verwachten dat ik daar nu alle tijd voor heb, maar computeren blijft een enorme energievreter. Hoe leuk ik het schrijven ook vind, ik word er doodmoe van. Gewoon schrijven in mijn dagboek is wat simpeler en minder vermoeiend. 
Maar goed, ik bedacht vanmorgen dat ik over kleur ga schrijven omdat ik een grijs vest, gemellerd grijs t-shirt, grijze rok, grijze panty en antraciet grijze laarsjes aan deed. De rest mag je raden... Grijs is net niks. Geen zwart of wit. Volgens Wikipedia: "Grijs is de benaming voor elke waarde van lichtsterkte (de hoeveelheid licht van een lichtbron) die het menselijke oog kan waarnemen tussen wit en zwart. Grijs is daarmee in feite geen kleur zoals de andere kleuren uit het spectrum, evenmin als wit en zwart dat zijn. Toch wordt grijs algemeen wel als een echte kleur ervaren."
Omdat mijn haar ook grijs geworden is ben ik dus kleurloos. Haha. Okee, er staat verder dat het in kleding gedistingeerd staat. Het is een teken van wijsheid en ervaring. Dat kwam goed uit, want ik moest vandaag naar de huisarts.
In de kleurcodering voor elektronica staat grijs voor het cijfer 8. Dat is mooi, want 8 is een lemniscaat een eindeloze energetische vorm. Ik gebruik de lemniscaat om mezelf in een lus te zetten die me verbind met de ander, in de andere lus, zonder dat ik last heb van de energie van die ander. Alles wat je kruist sluit af, denkt maar aan je lichaamshouding als je je armen over elkaar doet. 
Grijs doet hetzelfde: ik blijf bij mezelf en leef vanuit mijn eigen wijsheid.

1 opmerking: