woensdag 2 december 2015

Stilte

Ik heb veel behoefte aan stilte. Sinds de aanrijding heb ik altijd een hoge piep in mijn linker oor. Uit onderzoek bij de KNO-arts bleek dat ik links erg overprikkeld ben wat vooral hogere tonen betreft, recht heb ik 100% gehoor. Met mijn super gehoor hoor ik dus ook veel en hard. Soms doet geluid echt pijn.
Als ik overprikkeld ben zoek ik een stil plekje, het liefst in de natuur. Ja, logisch denk je, maar waar ís het stil? Overal hoor je mensen, auto's, vliegtuigen. Echte stilte bestaat niet in Nederland.

In Heliomare is het ook nergens stil. Als ik binnen komt valt het geluid op me. De hal van Heliomare bestaat uit drie verdiepingen. Het is een dubbele vide. Welke architect dit ooit verzonnen heeft mag er van mij eens een dag gaan zitten. Overal praten mensen, klikklakken hakjes en plingt de lift. Ik heb er ooit een kwartier op iemand zitten wachten en werd er echt hyper-overprikkeld door.
Geluidsoverprikkeling maakt me erg moe, dus zoek ik een plek om even te rusten.

Ik heb een paar keer de Rustruimte gereserveerd. Deze is in de kelder direct naast de lift. Het is een kleine muffe kamer met geen daglicht. Een bovenraam geeft licht vanuit de vide-hal. Er staat een bed en een stoel in, die allebei gebruikt kunnen worden. Het idee dat iemand in de stoel kan gaan zitten terwijl ik van het bed gebruik maak vind ik ronduit beangstigend.
Ik heb van de ruimte gebruik gemaakt, omdat ik twee tussenuren had in mijn programma van fysiotherapie, hydrothrapie en psychologie. Thuis slaap ik één of twee uur tussen de middag, dus een uurtje in de rustruimte lijkt ideaal.
Helaas:overal praten mensen, klikklakken hakjes en constant plingt de lift. De rustruimte ligt op de minst rustige plek van het gebouw. Oordoppen helpen wel wat. Echt ontspannen kost zelfs een (ex)ontspanningstherapeut de grootste moeite.

Er is op de eerste verdieping een Stilteruimte. Het is mooi en sfeervol gemaakt. Er hangen mooie schrijfsels aan de muur en elke overtuiging heeft een plekje. Ik zit er graag. Ik ontmoet er mensen die hun gebeden opzeggen richting Mekka en mensen die net als ik even uit de behandelsfeer willen. Helaas is de ruimte niet geluiddicht. Er zijn vaak (schoonmaak)werkzaamheden in de Kapel er naast. Het wordt als vergader- en congrescentrum gebruikt. Bij hun werkzaamheden in de Kapel wordt de radio op 10 gezet en proberen de medewerkers daar overheen gesprekken te voeren. Tja dan blijft er van de sfeer in de Stilteruimte weinig over. Het kost me grote moeite om Mindfulness toe te passen en niet te schreeuwen dat dit een STILTERUIMTE is!


2 opmerkingen:

  1. Mooi geschreven, en een stukje bewust woording, voor de mensen die er geen last van hebben! ☺

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven, en een stukje bewust woording, voor de mensen die er geen last van hebben! ☺

    BeantwoordenVerwijderen