woensdag 27 januari 2016

Kringen

Kringen*

Rainier Maria Rilke schreef het volgende gedicht:


"Ik leef in steeds groter wordende kringen
die zich verspreiden over de dingen van de wereld.
Misschien kan ik de laatste nooit bereiken,
maar ik zal het wel proberen.

Ik cirkel rond God, rond de oude toren,
ik cirkel al duizend jaar lang
en ik weet nog steeds niet of ik een valk of een storm
of een geweldig lied ben."

Het staat in 'Chinese geneeswijzen in ons dagelijks leven' een boek waar ik regelmatig informatie uit haal en gebruik in mijn dagelijks functioneren. De vijf-elementen-cyclus, hout-vuur-aarde-metaal-water, wordt hier uitgebreid in behandeld. Het heeft te maken met de cirkel van het leven en de werking van de energie die door je stroomt. Elke dag begint als de zon opkomt, de start van iets nieuws, dit is de houtfase. Dan wordt je actief, gaat werken, dit is de vuurfase. Lunchtijd, even tot jezelf komen is de aardefase. Je ruimt je rommel op, sluit de winkel dit is de metaalfase. De nacht, het donker is de waterfase. Ook elke activiteit, muziekstuk, elk ziekteproces of verwerkingsproces heeft deze fasen in zich.
De laatste tijd heb ik telkens gesprekken over de cyclus van het leven en de kringen die gebeurtenissen maken. Ouderen die moeite hebben te accepteren dat ze van de metaalfase naar de waterfase gaan kijken naar de kringen die ze veroorzaakt hebben door dingen die ze gedaan of juist gelaten hebben. Net had ik er nog een gesprek over met een medebewoner. 
Zelf heb ik het gevoel dat ik uit de waterfase kom; van het donker naar het licht ga. Ik ervaar meer rust in mezelf, acceptatie. Uit alle pijn en problematiek begint iets te ontstaan via mijn schrijfsels. Mijn kennis en zelfontwikkeling komen langzaam weer aan het licht. Ik merk dat er iets begint te stromen. Ik krijg weer aanvragen om huizen te reinigen of mensen te behandelen, ik schrijf en teken. De kringen van mensen en energie worden weer geactiveerd. 
En alles wat ik nu met liefde kan doen geeft kringen van energie die mij versterken en mijn gezin en de mensen om me heen en steeds groter...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten