maandag 11 januari 2016

Bomen en mensen

Bomen*
Wat onderscheidt de mensen van de bomen? Mensen beredeneren, twijfelen, zijn bang voor de dood. Voor planten is het een cyclus. Alles is eeuwig, niets verdwijnt. Ze gaan ervan uit dat ze groeien, bloeien, vrucht dragen, sterven en dan nog nuttig zijn voor hun omgeving. Er is geen twijfel mogelijk: daarvoor zijn ze ontstaan. Ze leven om zich te ontwikkelen en inspiratie of voeding te zijn voor andere wezens. Er zijn geen verwachtingen voor de boom dat hij minstens zoveel takken moet krijgen, zó hoog moet worden... De boom is goed.
Daar kan ik als mens heel veel van leren. Ik stel eisen aan mijn leven en doordat ik dat doe volgt op een gebeurtenis het gevoel van blijdschap of teleurstelling of angst. Met NAH is het allemaal wat heftiger. Door de OMBB-cursus ( psychologie-cursus Omgaan met beperkte belastbaarheid) in Heliomare leer ik ermee omgaan. Emoties vind ik de charme van het leven.
Een boom heeft geen emoties. Dat ervaar ik als rustgevend en daarom ga ik heel graag naar een boom. Ik maak even contact door mijn hand op de bast te leggen. Er tegenaan leunen is ook fijn. Het duidelijkst ervaar je een boom als hij uit verschillende stammen bestaat en je gaat er in staan.
Door in de energie van de boom te staan voel ik zijn energie en stroom ik mee in de energie-beweging omhoog en omlaag die in de boom plaatsvindt. Voel de wortels breed en diep. Zie de takken hoog en wijd. Groei in twee richtingen. Dat is hetzelfde als bij mensen. Hoog en diep is onze energie, maar je bent ook vanuit je hart verbonden met alles wat leeft en dat is maar goed ook.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten