donderdag 14 januari 2016

Heliomare-donderdag

Heliomare-donderdag*
Het was winters weer toen ik naar de bus fietste en ik was blij met mijn regenbroek. Ondanks muts, capuchon en regenkleding was ik toch behoorlijk verzopen. Ineens bedacht ik dat Patricia ook naar Heliomare zou gaan. Mijn programma begon om 10 uur, maar om dan rennend bij de psychologe binnen te stappen leek me niet handig. Ik was daarom van plan de bus een half uur eerder te nemen, dus om 9 uur de bus.
Patricia zou om half 10 beginnen in Heliomare, dus we zouden gelijk vertrekken uit Velserbroek. En na wat heen en weer ge-app stond haar grote bus voor mijn neus. Heerlijk verwarmde voorstoelen! We kletsen gezellig over auto's. Zo kom ik minder gestrest en met een warme kont bij de OMBB-groep= Omgaan Met Beperkte Belastbaarheid.
Het gaat over activiteitenverdeling en het 4G-model. Al weken vul ik schema's in van wat ik elk uur doe; rust, passieve ontspanning, actieve ontspanning en werk. In de schema's kleur ik ze in deze volgorde blauw, bruin, geel en rood.
Rust is natuurlijk heerlijk. Ik ervaar het als ik in bed lig, wanneer ik als pauzemoment thee drink, een boswandeling (met rustig op een bankje zitten) maak of mediteer. De passieve ontspanning is voor mij een tijdschrift lezen, wat puzzelen, muziek luisteren of uit het raam staren. Bij actieve ontspanning denk ik aan tekenen, in de tuin rommelen, een boek lezen of film kijken en sportief op de hometrainer mijn 10 minuten volbrengen. De zwaarste activiteit die hier 'werk' heet zijn voor mij huishoudelijke activiteiten, praten, op bezoek gaan, eten koken en computeren. 
Iedereen ervaart de druk van activiteiten verschillend. Het is de bedoeling dat ik inzicht krijg in wat me belast en hoe ik meer rust in mijn dag kan realiseren. Het lukt steeds beter.
Het 4G-model geeft inzicht in hoe ik kan omgaan met stress, door bewust te worden van de Gebeurtenis-Gedachten-Gevoel-Gedrag. Elke gebeurtenis geeft gedachten die neutraal of blokkerend kunnen zijn. Door een verandering in mijn blokkerende gedachten te maken, kan het als een mantra het gevoel van de situatie neutraliseren. Zo kan ik angst omvormen door volgens de psychologe te bedenken dat "..het een vervelende situatie is, maar dat dit tijdelijk is." Tegen mezelf zeggen "Het is niet prettig, maar ik kan het wel aan", kan me helpen als ik gek word van geluiden om me heen. Zo word ik steeds meer zen. 
Wat ik 15 jaar tegen anderen gezegd heb, leer ik nu weer zelf. Fascinerend dat het zo kwijt kan zijn in mijn hoofd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten