donderdag 7 januari 2016

Geen Heliomare

Spijbelen*
Zo voelt dat als je een half jaar gewend bent op elke dinsdag en donderdag naar Heliomare te gaan en ik me nu afgemeld heb. Ik ben daar met een reden en hoe rot ik me ook voelde er was geen reden om niet te gaan. Ik werk tenslotte aan mijn herstel. Zoals we op z'n Rotterdams zeggen: "ik kom er niet voor zweetvoeten". 
Ik heb me afgemeld omdat mijn externe fysio- en manueeltherapeut mijn nekwervels gisteren rechtgezet heeft. Sinds de aanrijding gaan mijn nekwervels sneller uit 'de kom'. Het gevolg is scheefstand van mijn hoofd, meer hoofdpijn, constante spierpijn in mijn nek en schouders, krakend geluid bij het draaien van mijn nek  en depressiviteit.
Sinds mijn verstandskies getrokken was begin december werd het steeds erger. Na een vorige tandartsbehandeling, gaatje vullen, stonden er ook 2 wervels scheef. Nou is het zo dat niet elke fysiotherapeut mijn nek weer goed kan krijgen. Het is vaak genoeg mis gegaan, met nog meer pijn als gevolg. De enige die bij mij mijn wervels goed krijgen zijn fysio-manueeltherapeut Peter Zonneveld en orthomanueel arts dr Ben Smeele. Dat zijn mijn helden. Meestal heeft het 3 behandelingen nodig voor het weer recht blijft staan. Na die behandelingen heb ik het gevoel alsof er een auto op me geparkeerd staat. Een hete douche, dag en nacht een sjaal om mijn nek en veel liggen/slapen zorgt dat mijn lichaam weer went aan de nieuwe stand.
Er was vandaag ook niet veel wat ik mis. Ik had alleen fitness en hydrotherapie. Fitness zou nu teveel druk op mijn gewrichten zetten, al doe ik de meeste oefeningen met 5 kilo belasting. De hydrotherapie is vanwege het warme water meestal erg prettig. Het leert me ook mijn grenzen aangeven, want het simpele aquajoggen is best vermoeiend. Op donderdagmiddag ben ik niet enthousiast over de bewegingsagogen (zwemcoaches) die het begeleiden. Ze hebben het heel gezellig met elkaar, maar lezen de cliƫntdossiers niet en geven daardoor vaak niet passende oefeningen aan me. Misschien is de groep te groot voor ze en hebben ze daardoor moeite met noteren van wat ze gedaan en waargenomen hebben...jammer. Ik neem me voor ze er op aan te spreken als het weer gebeurt.
Maar vandaag spijbel ik en heb heerlijke erwtensoep gemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten