donderdag 11 februari 2016

Woorden

Woorden*

Sinds de aanrijding heb ik tinnitus, oorsuizen. De constante piep is vervelend en geluiden komen hard binnen, klinken scherper en kunnen ook echt pijn doen.  Gelukkig kan ik daar goed mee omgaan. Mezelf afleiden, meditatie en stilte zijn voor mij de hulptroepen die zorgen dat ik op andere momenten wel meer geluid kan verdragen. Oordopjes dragen voorkomt overprikkeling. Dus als ik ga zwemmen, fitnessen of lunchen in Heliomare doe ik altijd mijn oordopjes in. De na-piep is dan minder fel. 

Inmiddels heb ik ontdekt dat niet alleen geluid, maar ook woorden harder binnen komen. Het lijkt alsof ik gevoeliger ben voor de manier waarop anderen iets tegen me zeggen. Ik ben minder emotioneel, wat vervlakt vind ik na de aanrijding, maar wel gevoeliger op woorden. Doordat ik moeite heb met assertief reageren, woorden niet kan vinden en doodmoe word van gesprekken is het voor mij lastig om een emotioneel dieper of heftiger gesprek te voeren. Al wil ik het graag...gewoon zoals ik was.

Op de Facebookpagina van de Hersenstichting las ik, dat er in het UMCG onderzoek wordt gedaan door Marie-José van Tol naar depressiviteit en hoe herhaling voorkomen kan worden. In het filmpje laat de cognitief neurowetenschapper zien dat de frontale schors in de hersenen verantwoordelijk is voor demping en controle van negatieve emoties. Dat kan je dan weer leren beheersen door cognitieve therapie. Dat heb ik inmiddels ervaren bij de psychologe van Heliomare. De hardheid accepteren waarmee woorden binnenkomen en daar lekker assertief op reageren is voor mij nog een heel leerproces. 

*Woorden zijn dwergen en daden zijn reuzen* is mijn spreekwoord van de dag. Het gaat om wat je doet en minder om wat je zegt.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten