zondag 28 januari 2018

kijken


Kijken
Het was een gezellig dagje uit met mijn tante Petra. We gingen naar het Singermuseum in Laren. Het is sinds een paar weken heropend en ik was er nog nooit geweest. Nu is er een prachtige tentoonstelling over Impressionisten. Voor veel mensen een aansprekende kunststroming met kunstenaars als Monet, Renoir, Van Gogh, Manet, Matisse. Een echte aanrader!

Mijn tante vertelde dat ze schilderles heeft en daar op een diepere manier heeft leren kijken. Het verschil tussen kijken en zien. Je kijkt naar de kleuren, vorm en voorstelling van een schilderij. Spreekt het je aan? Lijkt het op datgene wat het zou moeten voorstellen? Zou je het in je huis willen ophangen? Misschien raakt een schilderij je emotioneel. Welk oordeel heb je erover?

Als je zelf schildert ervaar je dat schilderen niet alleen kleur op een paneel aanbrengen is. Elke kleur reageert op een andere. Wat laat je open of geef je een contrasterende kleur? Hoe is je oogbeweging over het schilderij. Ook de omgeving waar het hangt bepaalt je ervaring van kleurintensiteit. In het Singermuseum heeft elke zaal een andere achtergrondkleur wat erg verhelderend werkt op de schilderijen. En tenslotte is de lichtheid, verlichting van de omgeving ook van invloed op de reflexie van het pigment.

Hier zie je een plekje in mijn huis. Een Big door Cilia gemaakt en een schilderij van mij in de zon.


 
 
 
 
*- licht 
Ochtendzon
Donker licht
Lentestorm
Weerlicht
Regenboog
Daglicht
Blauwe lucht
Lente licht
Zomertijd
Zonlicht

 
 
Mijn ervaring is, dat als je minder oordeelt over de voorstelling, je meer geniet van wat het met je doet. Je ervaart hoe alles samenwerkt om je te prikkelen, als je beter kijkt en dus meer ziet. Ik vind dat een Mindfulness ervaring: zonder oordelen genieten van wat er is. Je gedachten loslaten en de kleuren inademen. Wegdromen in de voorstelling.
 
De volgende foto is op de PAN, de beurs voor kunst, antiek en design in Amsterdam.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten