zondag 14 januari 2018

Fons

Als het niet om mensen gaat, dan gaat het over helemaal niets

Dat is de titel van het boek van Fons Captijn dat recent uitgekomen is. Hij is afgelopen jaar overleden en het boek was nog niet klaar toen hij over ging. Fons was diaken in Santpoort en Velserbroek, maar we noemden hem pastor. Al was ik geen lid van zijn kerk, ik kwam hem vaak tegen en deed verschillende dingen met hem samen.
Ik herken hem in zijn zoektocht naar een zinvol bestaan voor zichzelf en anderen. Zijn gevoel voor humor en empathisch vermogen waren enorm. Hij beschrijft ook zijn inzichten en interesse in 'wat er nog meer is', verschillende religies en spirituele stromingen en de samenhang daarin.
Het boek bestaat uit verschillende delen, die behalve kritiek op de Katholieke Kerk weinig samenhang hebben.

Ik heb goede herinneringen aan Fons. We hadden een klik, zoals je dat met een zielenmaatje kunt hebben. Gesprekken gingen diep, dieper dan ik met anderen had, omdat we over veel dingen dezelfde ideeën hadden, elkaar respecteerden en inspireerden. Zijn spirituele inzichten gingen verder dan wat hij in zijn priesteropleiding geleerd had. We spraken veel over reïncarnatie. 

Doordat ik op mijn zevende een bijna-dood-ervaring had, ben ik er altijd overtuigd van geweest dat er meer moet zijn dan alleen dit fysieke leven. 
Ronddraaiend om de lamp boven mijn bed, werd ik getrokken naar een opening van stalend Licht. Ik heb geen God of andere persoon gezien. Het was zo'n overweldigende Liefde dat ik er altijd heimwee naar heb gehouden. Ik mocht er in! Ik keek achterom en zag mijn kleine lichaampje op bed liggen. Ik zei:"Ik heb nog niets gedaan." Toen was ik in één klap weer in mijn lichaam. Dat viel tegen. Ik was weer ziek en daarna werd het leven niet mooier. 

In mijn Praktijk kreeg ik veel vragen over vorige levens. Mijn overtuiging is dat het vorige leven niet voor niets afgesloten is en dat je nu een nieuwe levensles en nieuwe mogelijkheden krijgt. Iedereen is wel eens een leven heel rijk en heel arm, intelligent en gehandicapt geweest. In sommige levens werd je oud en in andere stierf je jong. Er moet een goede reden zijn om naar een vorig leven te kijken.
Met cliënten, ook kinderen, heb ik regressie gedaan vanwege bepaalde angsten, herinneringen of fysieke beperkingen. Het gaf altijd veel inzicht en soms acceptatie en herstel. Toch is het belangrijk te weten dat het om het nu gaat.

Ik weet dat ik een ander leven met Fons gedeeld heb doordat we zo'n sterke klik hadden. Zelf heb ik verschillende vorige levens van mezelf gezien om te begrijpen wat er in dit leven van me verwacht wordt en waarom bepaalde gebeurtenissen plaats moesten vinden. 
Ik hoop Fons nog eens tegen te komen, hierna of in welk leven dan ook


Geen opmerkingen:

Een reactie posten