dinsdag 26 juli 2016

Eten en drinken

Het leven begint en eindigt met eten en drinken. Twee ervaringen: toen mijn oudste zoon geboren was bleek hij geen zuigreflex te hebben. Hij was een paar weken te vroeg geboren en woog 5 pond, maar toch was het zorgelijk. Het heeft veel van ons gevraagd om hem die eerste maanden aan het drinken te krijgen. Inmiddels heeft hij het goed ingehaald,jaja. De ander kant van dit verhaal heeft te maken met mijn oma. Ze was in de negentig en zwaar dement. Zij wilde niet meer eten. Ik vond dat een duidelijk signaal dat het voor haar genoeg was, het leven was over. Helaas dachten haar kinderen er anders over en heeft ze nog een paar jaar geleden.
In Barcelona kreeg ik een maag-darmontsteking. Verandering van eten, pijnstillers en emoties hadden hun weerslag op mijn darmflora. Voor mij, achteraf, heel logisch. Een paar dagen at ik niet, dronk alleen slokjes water. Dat was verhelderend. Ik ging er niet dood aan. Ik stelde me voor dat dit de ultieme schoonmaak was voor mijn lichaam: geestelijk en lichamelijk loslaten. Het was nog gratis ook.
Nu, bijna twee weken na het begin, kan ik weer normaal eten. Maar wat is normaal? Ik merk dat mijn lichaam behoefte heeft aan bepaalde aardende voedingsmiddelen, zoals (zoete) aardappels, bietjes, wortelen en havermoutpap. Ik maak Misosoep met courgette en kook een eitje. Fruit, zoals meloen, bramen en bananen gaat goed. Vlees en vet kan mijn lichaam, vooral mijn galblaas, nog niet verteren. Aan snoep heb ik geen behoefte, alles puur natuur. O wat ben ik goed bezig. 
Of het effect heeft op mijn geestelijk welzijn kan ik nog niet zeggen. Op NU.nl stond vandaag een artikel over 'Moodfood, wat is het verband tussen voeding en depressie?' De Vrije Universiteit in Amsterdam doet samen met dertien organisaties in negen landen onderzoek naar de invloed van voeding en supplementen op depressie. Duizend deelnemers in vier Europese landen worden onderzocht. Heeft het slikken van een multivitamine en visoliecapsule of leefstijlcoaching effect op hun depressie? Zal het de stemming verbeteren? 
Ik moet er wel een beetje om grinniken. Negen miljoen euro om iets uit te zoeken wat elke natuurgeneeskundige al weet. Natuurlijk heeft voeding en dus niet alleen een pil, effect op je geestelijk en lichamelijk welzijn. We zijn wat we eten, is een bekend gezegde. Dus hoe kan ik helder en positief denken als ik de grootste chemische troep eet? Was er twintig jaar geleden niet zo'n onderzoek in Amerikaanse gevangenissen? Tja

Geen opmerkingen:

Een reactie posten