maandag 11 april 2016

Natuurgedichten

Natuurgedichten,
Ik schrijf elke dag een gedicht. Ik heb ze in verschillende categorieën ingedeeld. Met Heliomare ben ik inmiddels klaar. Nu schrijf ik over hel, dat is mijn incestervaring, hemel en natuur. Ik gebruik wel eens dichtvormen als haiku of sneeuwbal, maar meestal komt het gewoon in me op en stroomt het uit mijn pen. Ik zal even de aanleiding voor de gedichten erbij zetten:

Ik fietste op een mooie ochtend over de Bergweg in Bloemendaal. Toen hoorde ik ineens getrompetter in de lucht, geen Hemelse ervaring maar kraanvogels. Een zeer bijzondere ervaring die ik gevat heb in een haiku. Dit is een gedicht van 3 regels met op de eerste regel 5 lettergrepen, dan 7 en tenstotte weer 5:

ze trompetteren
luid in het stiltegebied
kraanvogelgeluk

Afgelopen vrijdag aan het begin van de avond, liep ik een rondje om de Velserbroekse Plas en genoot van al het voorjaarsgedoe:

zomertijd

het sompige pad
rietstengels wuiven
wilgen geknot
de lente ruiken
pulletjes zwemmen
knoppen ontluiken
de zon gaat onder
merels fluiten

Een haiku:

zonlicht streelt mijn huid
levenskracht doorstroomt alles
laat bloesems bloeien

We hebben een zaterdagkrant, waarvan ik meestal alleen de positieve berichten lees. Dus ik ben snel klaar.

nieuws

zwart op wit
in duizend letters
bange hoop
op gulden snede
wij en ik
voor rede vatbaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten